Salam...
lama rasanya jari ini tidak menulis...amanah sebagai " research asisstant" dipikul sebaiknya...sebenarnya tugas bukannya banyak pun...ana hanya nak ambil pengalaman... Alhamdulillah kerana diberi peluang.
Tiba - tiba datang idea hendak menulis mengenai tajuk ini...tadi apabila tengah berjalan dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia ke kafe...tiba - tiba kawan ana tanya "izzati, awak tak malu ke jalan dengan saya, yela saya kan seksi..."...terdiam sebentar dan dengan tenang ana menjawab..."takdelah saya tak kisah pun, kalau awak non - muslim pun ...saya still jalan dengan awak...kan awak pun manusia".
Kadang - kadang mungkin terdetik di hati kita...nauzubillah, kita lebih sempurna daripada sesetengah orang kerana mungkin bezanya...insyaAllah kita menutup aurat dengan sempurna dan kawan kita mungkin sebaliknya.
Tetapi...sedarkah kita bahawa kita tidak tahu dalam kita berperasangka begitu...hanya Allah yang lebih mengetahui siapa yang lebih mulia...kita tidak tahu mungkin orang yang yang selama ini kita melihat sebagai " free hair" mugkin terlebih dahulu bertaubat daripada kita...sedang kita menangguhkan taubat semata - mata kerana memikirkan diri kita lebih sempurna.
Jadi...kesimpulannya sama - samalah kita bergaul dengan semua orang tidak kira bagaimana penampilan mereka...moga - moga hati mereka terbuka untuk menerima Islam sepenuhnya.
"Ya Allah, teguhkan iman kami, dan janganlah engkau bolak - bolikkan hati kami sesudah engkau beri hidayah kepada kami"...Amin...

0 comments:

Post a Comment